Een platform voor kunst
met als doel mensen met elkaar te verbinden,
waardevolle gebieden te verkennen,
erfgoed te behouden en ervaringen te delen binnen
een multidisciplinair, multidimensionaal en multicultureel spectrum.
Zonder stilte is er geen muziek. Dat is de essentie van Stille Harmonie. Een moment van rust en reflectie, van waaruit we betekenisvolle verbindingen met anderen creëren.
De naam “Stille Harmonie” vindt zijn inspiratie in de sfeer van historische interieurs in een historisch pand in het hart van Den Haag, waar Maciej in 2020 zijn activiteiten begon. Van daaruit heeft hij het concept van authenticiteit verder uitgedragen door elders projecten en evenementen te ontwikkelen.
Ons platform wil een plek zijn voor het delen van gaven: talenten, vaardigheden, ervaringen, gedachten en gevoelens via artistieke projecten en activiteiten. We willen onze horizon verbreden, verschillende vormen van expressie vermengen, bruggen bouwen tussen generaties en de vooruitgang van professionele kunstenaars delen met alle geïnteresseerde doelgroepen. Omdat kunst – van oorsprong – voor iedereen is.
We leggen sterk de nadruk op het creëren van een multiculturele verbindingen, met groot respect voor het behoud van cultureel erfgoed.
Onze inspanningen resulteren in diverse uitkomsten, variërend van educatieve initiatieven voor verschillende doelgroepen, voorstellingen, vruchtbare samenwerkingen, workshops, en opnames en registraties daarvan.
ONS TEAM
Maciej Wierzcholowski
directie & management | artistiek leider | koordirigent | pianist
Maciej Wierzcholowski studeerde aan de Muziekacademie in Krakau en het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Klassiek geschoold en gespecialiseerd in oude muziek en vroege romantiek, verkent hij met plezier diverse muziekstijlen. Nieuwsgierig en open van aard werkt hij graag samen met kunstenaars in verschillende disciplines en expressievormen.
Als solist en kamermusicus concerteerde hij tijdens vele muziekfestivals waaronder Krakau, Amsterdam, Warschau, Praag, Dresden, Olsztyn, Bologna, Utrecht, Haarlem en Londen. Ook werkte hij als solist samen met het Toonkunstkoor Amsterdam.
In september 2014 ontving Maciej de Vriendenprijs van de Stichting Musica Antica (Den Haag). De Vrienden van Musica Antica hebben voor “de talentvolle organist/klavecinist Maciej Wierzchołowski gekozen die er qua overtuigingskracht, veelzijdigheid en originaliteit uit sprong”.
In 2015 richtte Maciej Mitomani op, een multistyle folkband waarmee hij een album „Ambigram” opnam met eigen arrangementen van Oost-Europese muziek.
Van 2015 tot 2018 was Maciej artistiek leider van het muziekensemble Concerto da Camera. Dit ensemble richtte zich vooral op oude muziek uit de Baltische regio en er werden concerten gegeven in in Polen, Duitsland en Nederland, waarbij er ook een CD is opgenomen..
Tussen 2017 en 2020 was Maciej gastdocent muziektheorie/muziek esthetiek aan de Hogeschool te Leiden.
Door de jaren heen heeft Maciej veel ervaring opgedaan met koorzang, als dirigent en als begeleider. Hij is de initiatiefnemer en uitvoerder van vele artistieke projecten, van klassiek tot alternatief. Hij werkt momenteel als musicus bij de Vrije School Den Haag en als hoofdorganist van de Sint Pancratiuskerk te Sassenheim. Verder, op het gebied van improvisatie, collaboreert hij met verschillende artiesten en gezelschappen, vaak binnen de projecten van Stille Harmonie.
Noa Eyl
artistiek leider | management | violist
Noa Eyl heeft klassiek- en jazzviool gestudeerd aan het Conservatorium van Den Haag en Amsterdam. Zijn muzikale bekwaamheid schittert in kamermuziek en soloprestaties, terwijl hij tevens zijn talent deelt in diverse ensembles en orkesten. Hij is een autonoom kunstenaar, waarin de viool echt het instrument is geworden die zijn klank en zijn manier van muziek interpretatie kan weerspiegelen.
Onder het mentorship van Coosje, gedurende een periode van 13 jaar, ontwikkelde Noa zich tot een getalenteerd vioolspeler. Hij werd al snel toegelaten tot het strijkersensemble ”De Fancy Fiddlers”, waarin alle leerlingen van Coosje samen musiceerden. Opmerkelijk was de inspirerende rol die oudere vioolstudenten speelden voor de jongste talenten. De leermomenten werden niet beperkt tot Coosje's instructies, maar omvatten ook waardevolle lessen van medestudenten.
Daarnaast ontplooide Noa zich in kamermuziek en boekte succes als solist, waarmee hij verschillende concoursen, waaronder de Nationale Finale van het Prinses Christina Concours en het International Charles Hennen Concours, op zijn naam schreef.
Na zijn tijd bij Coosje zette hij zijn opleiding voort aan het Conservatorium van Den Haag onder Jaring Walta. Echter, het conservatieve karakter van deze opleiding stond haaks op zijn individuele interpretatieve vrijheid, en Noa merkte dat de uniformiteit van vingerzettingen en strijktechnieken zijn eigen artistieke expressie beperkte. Bovendien trok het avontuur van improvisatie en jazz hem sterk aan.
Tijdens zijn zoektocht naar de juiste docent, ontdekte Noa dat zijn eigen weg volgen de enige optie was. De wending kwam toen hij hoorde dat Jeffrey Bruinsma jazzvioollessen gaf aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij slaagde voor de auditie en kreeg de vraag waarom hij niet koos voor een klassieke vioolstudie. Hoewel de kennismaking met de jazzmuziek voor hem nieuwe deuren opende, vroeg dit genre ook om afscheid nemen van klassieke gewoonten. Noa's diepe liefde voor de vioolklank als weerspiegeling van zijn innerlijke gevoelens, dreef hem uiteindelijk naar een meer persoonlijke weg. Hij is teruggegaan naar de klassieke muziek om de nuance weer terug te krijgen en heeft lessen gevolgd bij Benzion Shamir.
Noa balanceerde tussen verschillende ensembles en orkesten, en zijn financiële behoeften leidden hem uiteindelijk naar volksmuziekensembles. Dit genre bood hem een ideale middenweg tussen klassiek en jazz en gaf hem de vrijheid om zijn eigen stem te laten klinken. Noa transformeerde zich tot een autonoom kunstenaar waarbij de viool zijn ultieme medium is om zijn klank en muzikale interpretatie uit te drukken.
Hij speelt momenteel in diverse volksensembles, waaronder een salonorkest, een jazzcombo en wordt veel gevraagd voor gastoptredens. Tevens is hij actief in de kleinkunst. Zijn benadering van zijn klassieke repertoire is uniek. Hij kijkt er naar uit u te ontmoeten en hoort graag of uw ziel is geraakt met zijn vioolspel.
Nina Witsenburg
pianiste
Nina Witsenburg speelt al vanaf haar dertiende klassiek piano en heeft bij verschillende docenten les gehad. Momenteel is zij bezig met afstuderen aan het ArtEZ Conservatorium Zwolle, waar ze haar passie voor pianomuziek verder heeft ontwikkeld en verfijnd.
Nina speelt gevarieerd repertoire, van barok tot muziek van nu. Buiten solo repertoire heeft ze veel ervaring met het begeleiden van zangers, koperblazers, strijkers en saxofonisten.
Naast duospel speelt Nina in verschillende ensembles, van pianotrio’s tot grotere bezettingen waar ook arrangementen (mede van Nina) gespeeld worden. Vorig kalenderjaar heeft ze meegespeeld met Orkest de Ereprijs voor het ‘Andriessen festival’. Hierna is ze de remplaçant van dit orkest geworden.
Nina heeft de minor begeleiding gevolgd en succesvol afgerond bij Sarah Kapustin.
Wanneer er mogelijkheid is volgt Nina zo veel mogelijk masterclasses om van verschillende docenten te leren waaronder; Vitaly Pisarenko, Frank Peters, Gerard Bouwhuis, Hans Eijsackers, Daria van den Bercken en anderen.
Nina gaat binnenkort afstuderen met een orkestproject en gaat ze soleren met het 20ste pianoconcert van Mozart.